Google+
Program animacji TV

Przegląd filmowy

Nauka animacji

O animacji...

"Czerń jest tajemnicą. Światło wydo-
bywa z niej tylko fragmenty. Kino jest dla mnie spotkaniem ze światłem i mrokiem."

                                          Piotr Dumała

Polecamy wywiad z artystą w Magazynie Filmowym 4/32 (kwiecień) 2014

Kalendarium polskiego filmu animowanego

Artykuły » Kalendarium polskiego filmu animowanego

2012-11-11

1909

Władysław Starewicz zrealizował swój pierwszy film dokumentalny, zatytułowany „Nad Niemnem” (film ten niestety został zniszczony podczas wojny). W tym samym roku powstały kolejne dzieła polskiego pioniera.  Nie bez powodu Starewicz nazywany był „czarodziejem ekranu” i „treserem żuków”. Tytuły te zawdzięcza takim filmom jak „Życie ważki” i „Skarabeusze” (Żuki), ukazujące walki samców o samicę (animator uzyskał taki efekt dzieląc ruchy owadów na poszczególne fazy - zdjęcia klatka po klatce. W ten sposób powstała pierwsza polska animacja poklatkowa - stop motion.

 

1910

Ten rok bez wątpienia należy również do sukcesów Starewicza. Artysta kontynuował prace nad animowaniem owadów.  W tymże roku stworzył kolejne słynne dzieła tj. „Żuki” i „Walka żuków”. 1911-1912

Na przełomie tych lat powstawał pierwszy animowany film lalkowy, autorstwa Władysława Starewicza - „Piękna Lukanida”.  Aktorów zastąpiły żuki, wcielające się w rolę Heleny i Parysa (mitologia grecka). Premiera filmu odbyła się 26 marca 1912 roku. W tym samym roku powstały kolejne słynne dzieła artysty tj.  „Konik polny i mrówka”, „Zemsta kinooperatora”, czy „Konik polny i mrówka” (film ten doczekał się rekordowej liczby kopii- około 140 sztuk!). 

 

1913

Premiera kolejnych dzieł Starewicza pt. „Boże Narodzenie w lesie”, „Straszliwa Zemska” (długość taśmy, którą zużyto do nakręcenia filmu wyniosła ponad 1500 m !)
„Noc przed Bożym Narodzeniem”  

1914

Starewicz opuszcza wytwórnię Chanżonkowa, następnie zostaje zaangażowany do Komitetu Skobolewskiego (jako operator). Jego zadaniem miało być propagowanie rosyjskich ideologii w filmie animowanym, dlatego też wkrótce powstały pionierskie dzieła propagandowe artysty tj.

„Jak Niemiec zrobił z siebie idiotę”, „Bajkę o groźnym Szwabie Koglu Moglu i diable Balbesku”

 

1915

Powstaje kolejna polityczna i poetycka opowieść Starewicza  „Lilia Belgii” Główna bohaterka (symbolizująca Belgię) walczy z owadami (symbolizującymi Niemców). Film ten był połączeniem gry aktorskiej (dziewczynkę zagrała córka Starewicza) z animacją.  (ciekawostka:  można dopatrywać się pewnego podobieństwa filmu ze zrealizowanym osiem lat później przez Disney’a  „Krainą czarów Alicji”

  • Dodaj link do:
  • facebook.com